Amb la informació que tens a continuació, respon les preguntes següents sobre Josep Maria de Sagarra:
1) Quin any va néixer? I quin va morir?
2) A quin tipus de família pertany?
3) A través de quin poeta noucentista va veure publicats els seus poemes?
4) Quins estudis va cursar?
5) Josep Maria de Sagarra va haver-se d'exiliar per motius polítics. És cert?
6) Enumera breument dues característiques sobre el seu estil literari.
7) Com a poeta, quin tipus de poesia va escriure?
8) A més de la poesia, quin altre gènere literari va conrear?
9) Com eren les seves obres de teatre? Quins objectius tenia com a dramaturg?
Va conrear un teatre senzill, sense complicacions, que agradés al públic de l'època i el divertís. Volia viure del teatre, professionalitzar-se, i les seves obres es van supeditar a allò que el públic esperava de Sagarra, sempre condicionades per la taquilla. Que una obra fos bona depenia de l'èxit que pogués tenir un cop estrenada, no pas de la qualitat.
Cal assenyalar la influència del gran teatre clàssic en la seva obra dramàtica, sobretot de Shakespeare, Molière o Goldoni.
Vinyes verdes vora el mar
Vinyes verdes vora el mar,
ara que el vent no remuga,
us feu més verdes i encar
teniu la fulla poruga,
vinyes verdes vora el mar.
sou més fines que la userda.
Verd vora el blau mariner,
vinyes amb la fruita verda,
vinyes verdes del coster.
vora la vela que passa;
cap al mar vincleu el cos
sense decantar-vos massa,
vinyes verdes, dolç repòs.
del verd en l'hora calenta.
Raïm i cep retallat
damunt la terra lluenta;
vinyes verdes, soledat.
al llagut i a la gavina,
i al fi serrellet de neu
que ara neix i que ara fina...
Vinyes que dieu adéu!
aigua, penyal i basarda.
Dins del cep s'adorm la tarda,
raïm negre,
Vinyes verdes del meu cor...
verdes a punta de dia,
verd suau cap al tard...
Feu-nos sempre companyia,
vinyes verdes vora el mar!
Activitats:
a) Relaciona el color verd de les vinyes amb el pas de les hores.
b) Escriu els versos que utilitza l'autor per descriure les vinyes.
c) Quins altres colors apareixen en aquest poema? Amb quin substantiu es refereixen?
d) Busca una metàfora, una anàfora i una personificació.
..................................................................................................................................................
JOSEP PLA i CASADEVALL
Vida
Josep Pla va néixer el 8 de març de 1897 a Palafrugell (Baix Empordà). Fou fill i nét de petits propietaris rurals, pagesos més o menys benestants.
La seva formació inicial va ser la típica de qualsevol infant del seu temps i de la rodalia: estudis primaris als germans maristes de Girona. L'educació familiar no va tenir una influència decisiva en la seva formació: va ser una educació neutra i més aviat distant.
El 1913 es va traslladar a Barcelona per tal d'estudiar a la Universitat. Mai no es va sentir especialment atret pels estudis universitaris: inicià la carrera de medicina, que va abandonar de seguida, i va acabar la carrera de Dret més per imposició paterna que per convicció personal.
La major part del temps lliure el dedicava a la lectura a la biblioteca de l'Ateneu, on va participar en una tertúlia que freqüentaven els escriptors de més nom de l'època: Eugeni d'Ors, Josep M. de Sagarra... El contacte amb aquests intel·lectuals va propiciar la seva iniciació al món de les lletres i del periodisme, activitat que va encetar al diari "Las Noticias" tan bon punt va acabar la carrera de dret, que no exercir mai.
El 1920 l'enviaren a París com a corresponsal i durant aquests anys va residir a les principals capitals europees.
La llengua que va utilitzar inicialment en els articles va ser el castellà. Va adoptar el català en el moment en què "La Publicitat" es va catalanitzar. En aquesta època fou el corresponsal més admirat i llegit, i va cobrir la informació dels grans fets de la política europea fins a la dècada dels anys 30. El seu projecte immediat, però, era convertir-se en escriptor, i el periodisme li servia únicament per guanyar-se la vida.
Va publicar el primer llibre, Coses vistes, l'any 1925 i això el va consagrar com un dels més importants prosistes catalans de l'època. Va defugir, des d'un principi, l'estil noucentista imperant i va adoptar una llengua entenedora i amena que li valgué una gran acceptació popular.
Durant aquests anys va col·laborar, en català i en castellà, en diverses publicacions periòdiques ( "La Veu de Catalunya", "El Sol", "Excelsior"...). Mentrestant anava alternant estades a l'estranger i a la Península.
El 1927 va retornar a Catalunya amb la noruega Adi Enberg, la seva companya sentimental fins al 1939.
L'any 1936 la guerra el sobtà a Palafrugell i va fugir a l'estranger (França i Itàlia). Contrari a la República, col·laborà amb l'oficina d'informació del polític de la Lliga Josep Bertan i Musitu, a favor del bàndol franquista.
El 1938 va passar a l'Espanya franquista. El gener de 1939 va tornar a Catalunya i va col·laborar durant un quant temps a "La Vanguardia". S'adonà de la impossibilitat d'entesa amb els dirigents de la Dictadura, després de l'intent frustrat, per falta de confiança del règim, de dirigir La Vanguardia, i el mateix any 1939 es va retirar definitivament a l'Empordà, d'on ja no es va moure mai més, fora dels viatges ocasionals que periòdicament anava fent. És a partir d'aquesta data que comença l'època més fecunda del Josep Pla escriptor. La seva obra, que es recull en quaranta-quatre volums, el fa l'autor més prolífic de la literatura catalana de tots els temps juntament amb Llull.
Durant els primers anys de postguerra, fins al 1945, a causa de les dificultats de publicació en català, Pla va redactar una sèrie de llibres en castellà; però aviat va reprendre la seva producció en català.
El 23 d'abril de 1981 va morir al mas Pla de la parròquia de Llofriu, a Palafrugell.
Obra
La seva vasta obra és un variat mosaic reflex de l'època que li tocà viure. Amb una ploma acolorida on predominaven els adjectius, analitzà minuciosament tot el que va viure o va observar: el paisatge, el país, la gent, la gastronomia, converses de cafè, reflexions sobre art i literatura, la cuina, la història...
En la descripció del país, ocupen un lloc preferent la natura i la gent. Excel·leix en la creació de paisatges rurals i mariners. Pla se sent atret per la naturalesa que l'home ha ordenat i dominat amb la seva intel·ligència i el seu treball. Prefereix una vinya, un sembrat o una masia, per exemple, a l'espectacle de la naturalesa desfermada i caòtica.
Dels diversos grups socials que integren el país, Pla només parla extensament dels que li han estat més pròxims, en especial dels pagesos, dels comerciant i dels mariners.
Un dels trets més destacables de l'estil de Pla és, sens dubte, la claredat. La seva prosa és lineal, ordenada, defuig els períodes sintàctics complexos i té tendència, en canvi, a la frase breu, lapidària. El lèxic és, en general, el comú de la gent.
En Pla l'adjectiu assoleix la categoria d'un recurs retòric de primer ordre. Els seus adjectius són abundants, definidors, amens i precisos. Darrere un nom, hi sol col·locar sempre més d'un adjectiu -a vegades tres o quatre-, que es refereixen sempre a qualitats diferents del nom designat, en un intent d'enriquir-lo mitjançant matisos diversos. Amb aquesta primera matèria pretesament tan senzilla és capaç, en canvi, d'elaborar una prosa elegant.
Són diversos els gèneres que emprà: l'assaig, el reportatge, la biografia, el dietari, les memòries, el relat de viatges, la narració.
Malgrat la diversitat de gèneres i de temes, la seva obra posseeix una unitat inqüestionable. Com deia el mateix Pla, el conjunt és com "una autobiografia molt llarga", ja que ho explica tot com a experiència viscuda. Pla és com un personatge més.
De les obres que va escriure destaquen les següents:
* Assaig: Els pagesos (1952), Les Hores (1953)
* Biografies i retrats literaris: Homenots (4 volums), Santiago Rusiñol i el seu temps (1955)
* Dietaris: El quadern gris (1966)
* Relats de viatges: Viatge a Catalunya (1924), Cartes d'Itàlia (1955)
* Narracions: El carrer estret (1951), La vida amarga (1967)
El quadern gris és un llibre de memòries autobiogràfiques. Sota la forma de dietari, l'autor ens explica, dia a dia, el que feia, pensava, conversava i llegia durant els anys 1918 i 1919, des dels dia que va complir vint-i-un anys, fins que, acabada la carrera de Dret, fou enviat com a corresponsal a París. És una crònica de la formació humana i intel·lectual del futur escriptor.
Per saber-ne molt més:
http://www.escriptors.cat/autors/plaj/obra.php
Tv3 A la carta. Vídeo sobre Josep Pla
Auca sobre Josep Pla
El quadern gris (inici)
1918
Maria Aurèlia
Capmany (Barcelona, 1918-1991). Escriptora, pedagoga
i política. Neix a Barcelona el 3 d'agost del 1918, filla d'Aureli Capmany i
néta de Sebastià Farnés, tots dos estudiosos del folklore. Ingressa a
l'Institut-Escola i cursa els estudis universitaris de Filosofia i Lletres.
Degut a dificultats econòmiques es guanya la vida com a talladora de vidre i es dedica també a l'ensenyament. En la dècada dels quaranta participa en algunes activitats
culturals clandestines, com les de Miramar, i entra en contacte amb el grup
d'Ariel, una publicació literària i artística editada a Barcelona entre el 1946
i el 1951. El 1951 és directora de l'Institut Albéniz de Badalona. És becada
per l'Institut Francès al Collège de France durant el curs 1952-53 i cursa
estudis a la Universitat de la Sorbona.
La seva carrera literària s'inicia el 1947, quan
és finalista del premi Joanot Martorell amb l'obra Necessitem morir. Un any més tard guanya aquest premi amb El cel no és transparent. La influència de Salvador Espriu és molt
important en l'inici de la seva carrera literària. Ella mateixa reconeix que la
novel·la L'altra ciutat (1955) va ser escrita perquè agradés al
poeta de Sinera.
El seu feminisme, evident en la seva actitud
pública i en les seves declaracions, es fa palès en moltes de les seves
publicacions, entre les quals, la novel·la Feliçment jo sóc una dona (1969).
La seva vida sentimental va lligada a la de
l'escriptor Jaume Vidal Alcover, amb qui conviu des de finals dels seixanta.
En la trajectòria de Maria Aurèlia Capmany també
és molt important la seva relació amb el món del teatre.
Com a actriu, participa en diverses obres de
teatre com L'Auca del senyor Esteve o Primera història d'Esther, i en cinema, a El vicari d'Olot, de Ventura Pons.
És regidora de Cultura a l'Ajuntament de Barcelona
durant la primera legislatura del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC). A
partir del 1987 assumeix la regidoria d'Edicions i Publicacions.
Mor a Barcelona el 2 d'octubre de 1991, pocs mesos
després de la mort del seu company sentimental, Jaume Vidal Alcover.
La seva obra gaudeix d'una gran acceptació del
públic i de la crítica, i periòdicament continua reeditant-se en l'actualitat.
Obra
Autora i directora teatral, s’implicà activament en la creació de l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual. Autora i directora teatral, estrenà Tu i l’hipòcrita (1959), El desert dels dies”(1960) i Vent de garbí i una mica de por (1965) entre d’altres.
Escriví en col·laboració amb X.Romeu l’obra de teatre document Preguntes i respostes sobre la vida i la mort de Francesc Layret, advocat dels obrers de Catalunya (1971), que assolí un gran impacte en les seves mombroses representacions clandestines.
Complementà la seva projecció pública a través de nombroses adaptacions i traduccions d’obres d’altres autors tant per al teatre com per a televisió a partir de guions propis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada