1) Quins canvis hi hagué a nivell polític a Catalunya en el primer terç del segle XX?
2) Quins van ser els objectius del Noucentisme?
3) Quin any es considerà la data d'inici del moviment?
4) Qui va ser-ne l'ideòleg?
5) Quina classe social esdevení motor del Noucentisme?
6) Quines classes socials van protagonitzar revoltes en aquella època? Per què?
7) Quines tasques portà a terme la Mancomunitat i el Noucentisme?
8) A quina època del passat s'emmirallà el Noucentisme?
S’anomena Noucentisme el moviment cultural i literari vigent a Catalunya, sobretot entre 1906 (creació de Solidaritat Catalana, coalició de partits catalanistes) i 1923 (cop d’estat de Primo de Rivera).
- Eugeni d’Ors, ideòleg del moviment i creador del terme Noucentisme, publica el Glosari a La Veu de Catalunya, des d’on va transmetre la doctrina noucentista.
- Josep Carner publica Els fruits saborosos, obra en què reflecteix els ideals ètics i estètics del moviment.
- Es fa el Primer Congrés de la Llengua Catalana, que representa la consolidació de la reforma ortogràfica.

Les vacances (1923), de Josep Aragay, recull l'esperit del Noucentisme: mediterranisme, arquitectura clàssica i popular, civilitat, refinament, tradició i modernitat, una natura humanitzada, i concòrdia entre el món urbà i el món rural.
MODERNISME
|
NOUCENTISME
|
-Gran llibertat formal: escriptura espontània, sense ordre.
--Natura en estat pur. Temes de paisatge rural i tradicionals per retrobar les arrels del poble català.
- Barreja de gèneres per unificar totes les arts.
- Valor de l’individualisme
- Defensa de l’espontaneïtat.
|
- - Domini de l’ordre, la perfecció i la bellesa formal.
- - Gust per allò que està relacionat amb l’urbanisme. Preferència per horts domesticats i jardins.
- - Conreu de la poesia i de l’assaig.
- Potenciació de les institucions.
- Defensa de la intervenció cultural.
|

Eugeni d'Ors: Urbanitat
URBANITAT
Un distingidíssim periodista francès, que està fent un viatge
per Anglaterra, recorda una escena ben significativa, vista per ell a pocs
moments d’arribar a Londres. Vaig a resumir l’escena, per a il·lustració d’un
cert ordre especial de comportament que intentaré desvetllar en l’esperit del
que em llegeixi.
Detingueu-vos, barcelonins, amics meus,
detingueu-vos per un moment a imaginar. Tanqueu els ulls a n’aquest viure
barrocament virolat, massa pintoresc, que us envolta. Imagineu-vos una Ciutat
–he dit “una ciutat”, i no un campament de pedra–, una gran Ciutat, plena,
activa, normal, històrica i constantment renovellada alhora.
Imagineu-vos son lloc més i més vivent… ¿Veieu el quadro? En la gran plaça
pública, els grans edificis públics –columnates i escalinates– sòlids, severs i
augustos, patinats gloriosament per la capa de les edats. Entre ells, cases
particulars, sòlides, també. Maques, també, opulentes en ròtuls i anuncis.
Aquí, desemboca-hi, una gran artèria comercial. Allí, eixint-ne, una gran via aristocràtica.
Allà baix, nota alegre, una reixa d’un gran parc. Arbres, escultures, fonts.
D’aquí i dallí i pel mig, i arreu –divergents, diverses, contraposades, sempre
harmòniques– les grans multituds, vivents braços cívics.
Són les onze del mati, l’hora de més trànsit. Un automòbil
surt corrent de la gran via aristocràtica, i, a l’intentar donar la volta a la
plaça, resta atascat a son bell mig. Hi ha una gran munió de cotxes, d’omnibús,
de carros: la circulació és aturada mentre una llarga fila de vehículs espera
que l’automòbil sigui apartat. –Cap cotxer s’impacienta, ni crida, ni jura.–
Surt de l’automòbil un senyor tot elegant. Va asseguda, darrera, una senyora
tota eleganta. Ambdós romanen quiets, cortesos, indiferents. No tenen pas
l’aire de sospitar que són ells qui deturen la circulació a la gran plaça. Un
mecànic que seu al costat de l’impassible conductor, salta a terra i prova de
posar el vehícul en marxa, vanament. Segon assaig, sense resultat –i són més de
cent cinquanta el vehículs deturats–. És temps de fer alguna cosa. El senyor
conductor descendeix del seu seient i, junt amb el mecànic, empeny el cotxe. De
seguia, altres homes de bona voluntat empenyen amb ells. El cotxe es mou i vet
aquí que sobtadament, sense que pugui ningú deturar-lo, el motor es posa a
marxar i l’auto, inconscient de son poder destructiu, el segueix com un cego.
–Troba un carro i el cavall cau espantat. Després bolca el petit carretó d’un
venedor ambulant. Finalment la reixa del parc detura l’auto…– La senyora que
l’ocupa en cap moment ha manifestat espant. L’elegant conductor roman encara
impassible. El carreter s’ocupa en aixecar son cavall. El petit marxant del
carretó recull ses mercaderies escampades. Ni l’un ni l’altre dirigeix cap
injúria a l’aristocràtic conductor. Sembla no tenir-hi res a veure. – Però
un policeman és amb ell, veu els danys, li parla. En un minut
ha pres el nom i l’adreça de l’automobilista, del carreter i del marxant. – No
arriben a deu homes i dones que s’han deturat a contemplar l’escena.– El policeman se’n
va. Ja està tot llest. –Tot ha passat en ordre. Tot ha passat urbanament.
La Veu de Catalunya (10-V-1906)


Tot i la relació matrimonial amb Carles Riba, aquest no influeix de manera significativa en l'essència de la seva obra, més propera, per exemple, als postulats de Josep Carner o a la modernitat de Tomàs Garcés. No obstant això, la projecció de l'obra ribiana suposa una intensa vida intel·lectual que tots dos comparteixen i, també, nombrosos viatges que els porten a recórrer Europa.
Tant Clementina Arderiu com Carles Riba viuen exiliats fins al 1943 i la guerra té una presència important en l'obra posterior de l'autora. El 1938 havia guanyat el premi Joaquim Folguera amb Sempre i ara, però anys després, el 1946 afegeix una part que parla directament de les seves experiències de la contesa: "Sentiment de guerra". Entre el 1936 i el 1950 la producció poètica de l'Arderiu baixa de manera notable. Serà en aquesta dècada quan, després de situar-se dins l'ambient de postguerra, la parella de poetes tindrà de nou un paper essencial dins la poesia catalana, esdevenint un punt de referència dels autors que havien quedat al país i de les noves generacions. També durant la dècada de 1950 tornen a viatjar i tenen lloc els congressos poètics de Segòvia, Santiago i Salamanca.
Clementina Arderiu mor el 1976, a l'edat de vuitanta-set anys, convençuda que la seva obra havia respost en bona mesura a les seves intencions. Feia tres anys que havia publicat la seva Obra poètica reunida, de la qual va tenir cura ella mateixa.
Obra
El 1911, amb 22 anys, publica el primer poema i el 1913 és inclosa a l'Antologia de poetes catalans d'avui de la influent revista L'Avenç. El primer llibre veu la llum pocs anys més tard (1916), una recopilació que, amb el títol de Cançons i elegies, presagia els futurs interessos de l'autora. Aquest mateix any es casa amb el poeta Carles Riba, la qual cosa fa que prengui part activa a la vida literària catalana d'aleshores.
El 1920 publica el segon llibre de poemes, L'alta llibertat (1916-1920), on aprofundeix els trets fonamentals de la seva poètica. El crític Joaquim Molas ha destacat la fidelitat de l'autora tant a Carner com a la forma estròfica de la cançó.
La mort de Carles Riba l'any 1959 fa que Clementina Arderiu abandoni la poesia durant dos anys. A poc a poc s'aniria gestant un llibre que no veu la llum fins al 1969, L'esperança encara, on l'autora analitza un dels seus temes més volguts i sovintejats, la necessitat de viure amb els ànims que t'atorga l'esperança.
L'amor, la fe, l'alegria, el cant, la condició femenina, el dolor, l'angoixa, la tristesa, la por i la mort són els temes que, amb més o menys pes i amb tractaments diferents segons el moment i les circumstàncies, dominen una poesia molt treballada, depurada i mesurada en l'expressió del sentiment alhora que d'extraordinària força expressiva
Vegeu un exemple de la seva obra a Ara![]() |
Carles Riba i Clementina Arderiu, a la terrassa de casa seva de Cadaqués. |
L’any 1912 va conèixer la poetessa Clementina Arderiu, amb qui es va casar quatre anys més tard.
Va morir a Barcelona, el 1959, a causa d'una complicació postoperatòria.
..................................................................................................................................................
Vocabulari:
Solidaritat Catalana (1906-1909): moviment unitari català que unia diversos grups nacionalistes catalans, carlins i republicans. Va néixer com a resposta als fets del Cu-Cut (militars espanyols van assaltar i destrossar les redaccions del setmanari satíric Cu-Cut i del diari La Veu de Catalunya.
Mancomunitat de Catalunya: entitat política catalana constituïda el 6 d'abril de l914 per la unió de les quatre diputacions provincials catalanes.
La Mancomunitat de Catalunya fou el resultat d'un llarg procés pel qual Catalunya aconseguí, per primer cop des del 1714, una administració pròpia.
Va dur a terme una important tasca de creació d'infraestructures de camins i ports, obres hidràuliques, ferrocarrils, telèfons, beneficiència, sanitat i la xarxa de biblioteques populars.
Enric Prat de la Riba en fou el primer president fins el 1917 . El substituí Josep Puig i Cadafalch fins que la Mancomunitat fou dissolta el 1925 pel general Primo de Rivera.
Escola Superior de Bibliotecàries de la Mancomunitat de Catalunya: creada el 1915. L'Escola formava part del projecte de creació d'una xarxa de biblioteques populars que havia d'estendre's per tot Catalunya, i que responia a una aspiració reclamada durant anys. Eugeni d'Ors va preveure la creació d'una escola especial que formés el personal que havia de fer-se càrrec de les biblioteques i en va dissenyar el perfil professional. Eugeni d'Ors en fou director el primer director.
![]() |
Aula de l'Escola de Bibliotecàries, 1916/17 |
Tanka: Infant refugiat adormit
..................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Poema II de les Elegies de Bierville
Súnion! T'evocaré de lluny amb un crit d'alegria,
tu i el teu sol lleial, rei del mar i del vent:
pel teu record, que em dreça, feliç de sal exaltada,
amb el teu marbre absolut, noble i antic jo com ell.
Temple mutilat, desdenyós de les altres columnes
que en el fons del teu salt, sota l'onada rient,
dormen l'eternitat! Tu vetlles, blanc a l'altura,
pel mariner, que per tu veu ben girat el seu rumb;
per l'embriac del teu nom, que a través de la nua garriga
ve a cercar-te, extrem com la certesa dels déus;
per l'exiliat que entre arbredes fosques t'albira
súbitament, oh precís, oh fantasmal! i coneix
per ta força la força que el salva als cops de fortuna,
ric del que ha donat, i en sa ruïna tan pur.
Carles Riba, Elegies de Bierville (1942)
+ Consulta el significat de elegia i explica'l.
+ Justifica per què el poema és una elegia.
+ Busca en una enciclopèdia o a Internet què és Súnion.
+ Quina descripció fa el poeta de Súnion? Coincideix amb la real?
+ Què simbolitza el temple per al poeta?
+ Per a qui serveix de guia el temple?
Feliç qui ha viscut... del seu Segon llibre d'Estances.

Foto: Zoltan Tasi
Aus schwankem Kahne der See.
Hölderlin
i la seva pau no es mudava;
i qui d'uns ulls d'amor sotjant la gorga brava
no hi ha vist terrejar l'engany.
I qui els seus dies l'un per la vàlua de l'altre
estima, com les parts iguals
d'un tresor mesurat; i qui no va a l'encalç
del record que fuig per un altre.
Feliç és qui no mira enrera, on el passat,
insaciable que és, ens lleva
fins l'esperança, casta penyora de la treva
que la Mort havia atorgat.
Qui tampoc endavant el seu desig no mena;
que deixa els rems i, ajagut
dins la frèvola barca, de cara als núvols, mut,
s'abandona a una aigua serena.
És el blog més complet que he trobat!
ResponEliminaGràcies a aquest blog estem tots preparats per afrontar el control de Català
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
EliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
Eliminaano
ResponElimina